reklama

Prešiel som slovenské nemocnice II: Čo trápi nemocnice?

V ostatných dvoch mesiacoch som si urobil okružnú cestu po slovenských zdravotníckych zariadeniach. Keď som ju 2. marca ukončil, mal som za sebou návštevu dvoch tuctov nemocníc.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Chcel som si urobiť reálny obraz o ich aktuálnom stave. Navštívil som nemocnice vo všetkých regiónoch, odhliadnuc od ich zriaďovateľa či prevádzkovateľa. Boli medzi nimi nemocnice súkromné, štátne, samosprávne aj tzv. „neziskovky“. Skoro každý pracovný deň predpoludním som prišiel do niektorej nemocnice a rozprával som sa s pacientmi (písal som o tom v blogu - Čo trápi pacientov). Porozprával som sa samozrejme aj s manažérmi, navštívil som niektoré oddelenia a zisťoval som, čo trápi nemocnice.

Pýtal som sa, ako sa prejavil nový zákon o platoch zdravotníkov v ich nemocnici. Všeobecne platí, že v stredných a menších nemocniciach si sestry a zdravotníci prilepšia v priemere o 100 eur v hrubom mesačne. Reálne krytie tohto navýšenia platov zo strany zdravotných poisťovní je asi na 60%, aj to len do apríla resp. septembra. Zjavne sa teda ukazuje, že vláda blafovala so zabezpečením krytia zvýšenia miezd reálnymi peniazmi.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V mnohých nemocniciach ma potešilo, že sa v ostatnom období aspoň čiastočne modernizovali. Niekde zmodernizovali ambulancie, sociálne zariadenia na oddeleniach, či vybavenie pacientských izieb. Inde budujú centrálny príjem či nové operačné sály. V mnohých nemocniciach pribudli zmodernizované vstupné haly a recepcie pre prichádzajúcich pacientov. Napriek tomu je modernizačný dlh v našich nemocniciach obrovský. Veď priemerný vek nemocničných priestorov na Slovensku sa pohybuje okolo 44 rokov.

Veľmi častou témou v rozhovoroch s manažérmi nemocnice bol nedostatok sestier a lekárov. To, že na Slovensku chýba 12 tisíc sestier na to, aby sme vedeli pacientom ponúknuť taký štandard aký je bežný vo vyspelej Európe, je najviac citeľné v bývalých okresných nemocniciach. Nové sestry do nich neprichádzajú pracovať a len ťažko udržujú personálne normatívy na oddeleniach. Priemerný vek zamestnaných sestier sa pohybuje okolo 45 – 50 rokov. O nič lepšia nie je v regiónoch ani situácia s lekármi. V mnohých nemocniciach to už riešia doktormi z Ukrajiny, v jednej z nemocníc tvorili skoro pätinu všetkých lekárov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže ak to zhrniem, nemocnice v súčasnosti trápi najmä nedostatok prostriedkov na modernizáciu, nedostatok zdravotníkov a ďalšia etapa nedostatočne krytého zvyšovania miezd. Ako to riešiť?

Prvoradé je urobiť v zdravotníctve poriadok. Zastaviť plytvanie v štátnych nemocniciach a nastaviť spravodlivé platby zo strany zdravotných poisťovní pre všetky nemocnice. Je to základný predpoklad, aby nemocnice dokázali vytvárať zdroje na svoju prirodzenú obnovu. Zároveň je nevyhnutné, veľmi efektívne využiť eurofondy aj PPP projekty, aby sme rýchlejšie zmenšovali obrovský modernizačný dlh. Rovnako rýchlo potrebujeme zaviesť spravodlivé odmeňovanie zdravotníkov za ich prácu, vo vzťahu k jej kvalite a spokojnosti pacientov. Je to úplná nevyhnutnosť, aby nás mal kto o desať rokov ešte na Slovensku liečiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa Vám blog páčil, hlasujte zaň na vybrali.sme.sk. Ďakujem!

Viliam Novotný

Viliam Novotný

Bloger 
  • Počet článkov:  192
  •  | 
  • Páči sa:  95x

Som lekár a politik so skúsenosťami z verejných funkcií na miestnej, regionálnej a celoštátnej úrovni. Od roku 2016 vediem stranu ŠANCA a spolu so svojimi kolegami ponúkame riešenia najpálčivejších problémov ľudí na Slovensku.V roku 2018 sme s aktívnymi ľuďmi a odborníkmi vytvorili občiansku iniciatívu Som Košičan a s jej podporou som v ostatných komunálnych voľbách kandidoval na primátora mesta Košice.http://www.sanca.skViliam Novotný - Facebook Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu